イギリス留学 ざっくり日記

大学院で社会開発を学んだ話

5.エッセイの回数と点数

 この記事では、1年間で書いたエッセイの回数や点数についてご参考に紹介します。

 回数:
1年間で書いたエッセイは合計6本です。
秋学期に4本(2単位×2回)、春学期に2本(2単位×1回)書きました。
1学期に3~4本書いている人もいたので、他のコースと比べて少ないほうだと思います。

 点数:
・秋学期 最初のエッセイ(2000語)×2科目・・・35点と58点
※これらは自己盗用と見なされる行為をしたエッセイの点数です。
2回目のエッセイ(3000語)×2科目・・・63点と68点
・春学期 エッセイ(5000語)×2科目・・・63点と75点

科目によって点数にブレがあります。ちなみに100点満点で合格点は50点以上です。最初のエッセイの35点というのは落第・追試対象となる点数なのですが、その科目では2本のエッセイの平均点で最終的な評価がされる形式でした。私は2回目のエッセイの点数と合算して最終的な点数が合格ラインの50点台となり、何とか追試を免れました。

 科目によっては平均点や最低・最高点が公表されない場合もあり、受講したの科目全部については分からないのですが、公表された科目の平均点は全て60点台でした。70点以上は約30名いるコースメートの中でもとれたのは数名のようで、80点はまれに1人いる(大秀才がとる)という感じでした。

各点数について詳細ご関心があれば下部の’ Postgraduate Marking Criteria’をご覧ください。Exeter大学のものを参照していますが、各大学によって微妙に説明文は異なると思います。共通かなと思うのは、修士論文を含めて点数の平均が60点以上だとmerit, 70点以上だとdistinctionと評価され、修了証にも記載される点です。私は結果的にはmeritを獲得することが出来ました。

参考:

PGT Marking Criteria – Written Work, Dissertation, Presentation - College of Humanities Intranet - University of Exeter

https://intranet.exeter.ac.uk/humanities/studying/subjecthandbooks/history/marking_criteria_for_coursework_and_exams/pgt/

    Postgraduate Marking Criteria

Given below are the main criteria that we apply when marking postgraduate assessments, whether essays, presentations or the dissertation.  These can also be seen on the web in the Postgraduate handbook.  The full marking scheme, grades and criteria can be found in section 4.1 and section 4.3 of the University’s Taught Postgraduate Masters Assessment Procedures.
Section 4.1 is reproduced for ease of reference
4.1 The marking criteria shown below are recommended as a framework for all disciplines within which assessment conventions specific to individual programmes and related to their learning outcomes should be developed.

 Marks Range

Marking Criteria 

 70% and above

 Distinction. Work of exceptional standard reflecting outstanding knowledge of material and critical ability.

 60-69% Merit

 Work with a well-defined focus, reflecting a good working knowledge of material and good level of competence in its critical assessment.

 50-59% Pass

 Work demonstrating adequate working knowledge of material and evidence of some analysis.

 40-49% Condonable fail

 Limited knowledge of core material and limited critical ability.

 39% and below Fail

 Lacking in basic knowledge and critical ability.